Már nem is éretlenek
Az érettségi előtt álló diákokat összetartóvá tette a helyzet.

 

Az online oktatás az érettségi előtt álló diákokat és tanáraikat hozta a legnehezebb helyzetbe, nekik a bizonytalanság ellenére a biztos jövőt kellene tervezniük. Megkérdeztünk néhány végzős licistát, hogy élik meg az iskolán kívüli életet.

 

– Őszintén bevallom, amikor először meghallottam, hogy bezárják az iskolát másfél hónappal az érettségi előtt, teljesen kétségbe estem – ismerte be Koloszár Ella. Ahogy kortársai számára, neki is idegen helyzetet teremtett, hogy nem kell bejárni az iskolába.

  Már az első pár napban is remekül működött a rendszer, és a tanároktól sorban érkeztek a bíztató szavak, a feladatok. Gyorsan megszoktuk, hogy online órákra „járjunk” és, hogy önállóan dolgozzuk fel az anyagokat. A tanáraink rengeteget segítenek a magyarázó videókkal és a megírt jegyzetekkel. Hála Istennek a legtöbb tantárgyból már befejeztük a tananyagot, és már csak az ismétlés, a tételek kidolgozása maradt hátra, ami a megszokott rendszerben is nagyrészt önálló feladat lett volna – számol be a részletekről Ella. Elmesélte, nem a tanulás módjának megváltozása viseli meg, hanem a barátok, osztálytársak hiánya, és a bizonytalanság.

– Csak találgatjuk, hogy mi is lesz az érettségivel. Minden kicsit szétcsúszott körülöttünk, és sokkal nehezebb egy ennyire bizonytalan helyzetben a biztos jövőt tervezni. Nem mindig könnyű egy lusta reggelen nekiállni tanulni… Ez a helyzet negatív oldala, de van pozitív is. Nagyon örülök, hogy a baráti- és osztályközösségek kicsit sem gyengültek meg! Segítjük egymást, nem csak az osztályban és az évfolyamon, hanem az egész iskolán, sőt az egész országon belül. Rengeteg fórum alakult, ami segítséget nyújt: idei, tavalyi, vagy akár sok éve érettségizett diákok százai töltenek fel kidolgozott tételeket, osztanak meg tananyagokat. Ebben az egész helyzetben megnyugtató érzés látni, hogy mennyire összetartóvá kovácsolták a diákokat a körülmények – zárta beszámolóját Koloszár Ella.

– Én próbálom tartani az eredeti, iskolában is megszokott ritmust. Felkelek, rendbe szedem magam, aztán jöhet a tanulás. Ez többnyire az érettségi tantárgyakra vonatkozik, viszont ha valamelyik tanárunk feladatot küld a classroomon keresztül, akkor azt is igyekszem elvégezni – válaszolt kérdéseinkre Dömötör Petra.

– A tanulásra koncentrálok, viszont ez itthon sokkal nehezebb, mint az iskolában. Ott rá van kényszerítve minden diák, viszont az otthoni környezetben könnyebben elkalandozunk – vallja be őszintén Petra, aki a kollégiumi szoba helyett most zalaegerszegi otthonában készül az érettségire. Tanárai oktatási módszerei közül a videókat kedveli legjobban, mert könnyebben befogadja az agya a hallott információkat.

– Testnevelést választottam ötödik érettségi tárgynak, még hozzá emelt szinten, abból különösen nehéz a felkészülés. Itthon szinte lehetetlen lenne megoldani a gerenda, kötélmászás és ehhez hasonló feladatok gyakorlását, így abból egyelőre csak az elméletre tudok készülni. Viszont velem ellentétben vannak olyan osztálytársaim, akiknek nagyon jól beválik az otthontanulás, vannak, akiknek jól is jött, hogy több idejük van az emelt tárgyaik elsajátítására – állítja Petra, aki a Soproni Darazsak Akadémia kosárlabdázója. Tanulás után, mint eddig is, számára az edzés a napi kötelező feladat.

– Muszáj továbbra is szinten tartani az erőnlétünket, sőt ebben az időszakban sokkal jobban tudunk koncentrálni az erősítő és gyógytorna jellegű munkára. Egyesületünk próbálja ezt minél gördülékenyebben megoldani, nem hagynak minket egyedül – hangsúlyozta Petra, aki bízik abban, mielőbb visszatérhet az iskolába és a pályára.

Nagyon váratlanul ért az átállás a digitális oktatási rendre. Pénteken még normál tanítás volt az iskolában, aztán hétfőtől már nem lehetett megtartani a tanórákat az intézményekben –kezdte beszámolóját Horváth Boldizsár.

  A Líceum fel volt készülve az oktatás folytatására digitális formában. Már korábban is volt több tantárgyból Google tantermünk, illetve a programozó szakkör már 9. osztály óta ezen a felületen folyik. Ezért a rendszer használata számomra nem okozott gondot. Rendszeresen kapjuk a feladatokat, vannak dolgozatok és számonkérések is. Szerencsére a legfontosabb tantárgyakból már befejeztük az érettségihez szükséges tananyagot, de az ismétlés is fontos, és persze jó lett volna ezt is a megszokott keretek között folytatni – vélekedik Boldizsár­. Noha még nem született döntés az érettségi idejéről, módjáról, véleménye szerint a legfontosabb, hogy a készülést nem szabad abbahagyni…

A Líceum sok lehetőséget kínál ebben a különleges helyzetben is tudásunk gyarapítására. Elérhető az interneten az ifjúsági könyvtár, van filmes tanterem és egy új weblapkészítő tanfolyam is indult, amelybe én is becsatlakoztam. Nekem nagyon hiányoznak a hétfő reggeli áhítatok, de Lelkész Úrnak hála minden hétfőn jön a videós változat. Ez, ha nem is pótolja az elmaradt alkalmakat, mindenképp reményt, erőt ad a hétre. Egy Iskolakápolna nevű tanterem is létrejött, amelyben mindig új tartalmak érhetőek el. Szerintem minden diák hiányolja nemcsak az osztálytársait, barátait, de tanárait is. Én is így vagyok ezzel, hiányoznak a közös tanórák. De mindennek ellenére reménykedve tekintek a következő hetek, hónapok elé. Most az a legfontosabb, hogy mindenki vigyázzon magára és szeretteire! – zárta Horváth Boldizsár.

 

 


Képek

Nagy Márta


Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium
Evangelisches Dániel Berzsenyi (Lyzeum) Gymnasium und Internat
H-9401 Sopron, Széchenyi tér 11. Pf.: 77
Telefon: (00 36) 99/512-430 , Fax: (00 36) 99/512-444