Sopron város Széchenyi tanulmányi ösztöndíjasa Horváth Lili
Interjú Horváth Lilivel, a városi Tanulmányi Ösztöndíj nyertesével

 

Sopron Megyei Jogú Város öt diáknak ítélte oda a Széchenyi István Tanulmányi Ösztöndíjat az idei évben. Az öt díjazott közül három a Líceum egykori diákja.

 Horváth Lili nyolc éven át volt a Líceum diákja, 2014-ben a német nemzetiségi osztályban érettségizett. Jelenleg a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karának hatodéves hallgatója.  

Az alábbiakban Huszár Laura (12. D) Horváth Lilivel (késztett interjúja olvasható.

       Hogyan jutottál el arra a szintre ahol most vagy, mennyi munkát és energiát kellett belefektetned?

       Hullámvölgyeken keresztül, sok segítséggel, kölcsönös támogatással. Az első két évben sok óra, gyakori konzultációk segítettek megtanulni a sokszor tömény információ-tömeget. Később arra kellett az energia, hogy ezt mindet összefüggésében, egy egészként tudjuk látni. 

       Mennyire volt nehéz hozzászokni az egyetemi élethez, az ottani elvárásokhoz a gimnázium után?

       Hirtelen valóban sok lett. Az első félévben nehéz volt az új környezet, az új ritmus is. Már nem a régi 8-14 óráig iskolában lenni, 45 perces órákkal, 10 perces szünetekkel, iskolaépületen belüli teremváltásokkal, olyan tanárokkal, akiket ismer az ember, hiszen nap mint nap találkozik velük és a tanárok is ismernek már, mert már a testvéredet is tanították, téged is már pár éve, heti több órában. De nagyon jó csoportunk alakult, akikkel lehetett együtt tanulni, együtt konzultációkra járni, együtt kikapcsolódni.

       Milyen az egyetemi közösség? 

       Tudni kell, hogy nagyon sokan vagyunk, 400-an egy évfolyamban. Ez egyrészt rémisztőnek tűnt, és valóban lehet, van olyan évfolyamtársam, akit a diplomaosztón látok majd először. Másrészt sok lehetőséget rejt mégis a találkozásra. Az első két évben az a könnyebbség, hogy fix csoportokban vagyunk, ami nagy segítséget jelent közös tanulások és közös pihenőnapok megszervezésében. A csoportokon túli közösségi élet több szinten szerveződik, vannak egyetemi sportcsapataink, amelyek minden évben Medikus Kupán mérik meg a tudásukat a másik három orvosi egyetem csapataival. Aktív csoportjai vannak a Hallgatói Önkormányzatnak, van egy egyetemi programokat szervező és lebonyolító csapatunk (IÖCS) és van Medikus Zenekarunk. Személyes kedvencem a BOE, amely az egyetemen kívülre is nyit és fontos prevenciós tevékenységet is végez. De van szakkollégiumi közösség, kollégiumi közösség, „akikkel mindig együtt könyvtárazok” társaság. Valamelyikben ezek közül mindenki meg tudja találni a helyét, ahol továbbfejlődhet, illetve támogatást kaphat. Nálam például a kollégiumi közeg alapozta meg a tanulási szokásaimat, illetve a szociális hálóm első kapcsolódási pontjait.

       Milyen módon tudtad fenntartani jó tanulmányi eredményeidet?

       Mindig az aktuális feladatokhoz és energiámhoz megfelelő egyensúlyt igyekszem megtalálni. Adott helyzetben ez azt jelenti, hogy több napot csak egyetemi elfoglaltság tölt ki, illetve a nap nagy részét a tanuló szobában töltöm. Máskor viszont pont a felismerés, hogy most kell valami más… ilyenkor sok erőt tudtam meríteni vasárnapi istentiszteletekből, ifjúsági csoportokból vagy éppen egy jó koncertből, legyen az a Zeneakadémián vagy valamelyik könnyűzenei színpadnál.

       Hogyan készültél fel eredményesen a vizsgákra?

       Továbbfejlesztettem a gimnáziumból hozott képességeimet, a lényegre törő jegyzet készítését (szépen, Stichpunktokban), a kulcsösszefüggések meglátását.  És persze sokszor sok óra tanulószoba. Szerencsémre a kollégiumban ilyen téren eléggé együtt mozgunk, ritkán van hangzavar, míg a másik tanul, és sok tapasztalatot tudunk egymással megosztani, ami nagy segítség. 

       Milyen tanulmányi programokban, kutatásokban veszel részt?

       Idén Erasmus+ ösztöndíjjal két hónap szakmai gyakorlatot Kemptenben, Németországban töltöttem. Örülök, hogy ezt megléptem, hasznos tapasztalat volt mind szakmai, mind önbizalomépítő szempontból. Ami a kutatást illeti, harmadév óta  az Élettani Intézet szív- és érrendszer működését vizsgáló laboratóriumában dolgozom mint TDK-hallgató, idén mint szakdolgozó. A vizsgálatok során „klinikum-szagú” méréseket tanultam meg egy alapvetően elméleti intézetben. Ennek során fontos benyomást szereztem arról, hogyan kapcsolódhat össze szorosan a kutatás a mindennapi gyakorlattal, betegellátással. Mindemellett munkánkat a tavalyi tanév OTDK konferenciáján különdíjjal jutalmazták.


Győre Henriette


Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium
Evangelisches Dániel Berzsenyi (Lyzeum) Gymnasium und Internat
H-9401 Sopron, Széchenyi tér 11. Pf.: 77
Telefon: (00 36) 99/512-430 , Fax: (00 36) 99/512-444